Taitomaa.fi :: Ohjeet
Taitomaa.fi :: Ohjeet
Taitomaa.fi :: Ohjeet
Fb2
Kaikkea kesään, kotiin ja lahjaksi! Tervetuloa ostoksille!
Taika
 
 
Banneri_taitomaa
Small_retromaa_botton
Ohjeet ja käyttöehdot

TÄRKEÄ TIEDOTE TAITOMAAN AUTOMAATTISISTA SÄHKÖPOSTEISTA!
Taitomaa lähettää osoitteesta no-reply(at)taitomaa.fi automaattisia viestejä monissa yhteyksissä. Yksi keskeinen tilanne on myyntitapahtuma. Ostaja saa automaattisen viestin ostostaan ja myyjä siitä, että hänen tuotteensa on myyty. Jostain syystä jotkut sähköpostiohjelmat (gmail, hotmail, outlook jne) tulkitsevat nuo automaattiset viestit roskapostiksi ja siirtävät viestin suoraan roskapostiin, jolloin se ei tule näkyviin saapuneisiin viesteihin. Jos siis ostat jotain Taitomaasta, eikä myyjä ota sinuun yhteyttä, ole itse rohkeasti yhteydessä myyjään. Ja myyjät, seurailkaa myytyjen tuotteiden listaa aktiivisesti.

Myyjinä toimiville suosittelen lämpimästi, että lisäätte osoitteen no-reply(at)taitomaa.fi sähköpostinne osoitekirjaan ja luotettujen/turvallisten viestinlähettäjien listalle, jotta saatte automaattisesti lähtevät tiedot myydyistä tuotteista sähköpostiinne!

 

Perustiedot Taitomaasta ja Retromaasta

Näin ostat Taitomaasta / Retromaasta
Usein kysytyt kysymykset

Vinkkejä ja ohjeita Myyjinä toimiville
Käyttöehdot

 

Perustiedot Taitomaasta ja Retromaasta

 

Taitomaan ja Retromaan valikoimaa voi selailla vapaasti kuka tahansa. Kun haluat ostaa, kysyä myyjältä lisätietoja, myydä, osallistua keskusteluun tai kommentoida blogia, luot itsellesi käyttäjätunnukset. Samoilla tunnuksilla voi käyttää sekä Taitomaata että Retromaata.

 

Taitomaa-sivusto on tarkoitettu käsin tehtyjen tuotteiden myymiseen ja ostamiseen. Lisäksi sivustolla voi myydä myös käsin tehtyjen tuotteiden valmistamisen tarvikkeita. Käsin tehty tuote on ainutlaatuinen. Tuotteen valmistuksessa voidaan käyttää osia, jotka on tehty koneellisesti (kuten kankaita, lankoja, metalliosia, helmiä), mutta koska lopputuote tehdään käsin, kahta täysin samanlaista on mahdotonta tehdä. Jos olet epävarma tuotteittesi soveltuvuudesta, voit kysyä asiaa taitomaa(at)gmail.com.

 

Retromaa puolestaan on vanhoihin tavaroihin erikoistunut sivusto. Siellä voi myydä retro- (vähintään 20 vuotta vanhoja) tai vintage- (vähintään 40 vuotta vanhoja) tuotteita. Jos olet epävarma tuotteen iästä, kerro se ostajalle.

 

Taitomaa- ja Retromaa-sivustoa voivat käyttää sekä yksityishenkilöt että yritykset. Yritykset rekisteröityvät Yritys tai PRO-käyttäjäksi ja ilmoittavat y-tunnuksensa. Oletamme Taitomaahan rekisteröityvien yritysten hoitavan maksunsa ja velvoitteensa. Myös yksityishenkilöiden kuuluu ilmoittaa kaikki tulonsa verottajalle. Taitomaa ei valvo tai ole vastuussa myyjien toiminnasta.

 

Taitomaan käyttäjämaksu myyjinä toimiville on 9,90 € / vuosi. Tällä hetkellä (3/2016- 6/2016) tuotteita Retromaassa myyviltä ei peritä käyttäjämaksua.  Esim. jos olet ryhtynyt myyjäksi maaliskuussa, saat seuraavan käyttäjämaksulaskun vuoden päästä maaliskuussa.
HUOM! Jo myyntiin lisättyjen tuotteiden deaktivoiminen, eli myynnistä poistaminen, ei poista vuosimaksun maksamisvelvoitetta. Taitomaa ei ehdi valvoa yksittäisten myyjien tuotteiden aktiivisuutta sivustolla. Jos säilytät Taitomaan kaupassasi tietoja myyntituotteistasi, olet velvollinen maksamaan vuosimaksun.

 

Kun myyjänä on yritys, tällaista etäkauppaa säätelee kuluttajansuojalain 6. luku. Se velvoittaa yritykset muun muassa ilmoittamaan tuotteen hinnan yhteydessä sen toimituskulut ja maksuehdot sekä turvaamaan ostajalle 14 päivän palautusoikeuden. Yksityisten henkilöiden välistä kauppaa kuluttajansuojalain säännökset eivät koske.
Ohjeiden alkuun

 

Näin ostat Taitomaasta / Retromaasta

Voit selata tuotteita joko etusivun vasemmassa laidassa olevien tuoteryhmien tai haun avulla. Jos tiedät myyjän käyttäjänimen, voit etsiä hänen kauppansa haun avulla. Huomaathan, että haun voi kohdistaa joko Tuotteisiin (oletusvalinta) tai Taitomaan Käyttäjiin. Kun etsit myyjää nimellä, kohdista haku Käyttäjiin. Palveluissa on myös tuotteisiin kohdistuva tarkennettu haku, jonne pääset etusivun hakuruudun alla olevasta linkistä.


Etusivulla näkyvät myös uusimmat tuotteet. Tuoteryhmissä tuotteet listautuvat oletuksena uusimmasta vanhimpaan.  Myyjän tiedoista näet, millaista palautetta hän on saanut muilta käyttäjiltä.

 

Viimeistään silloin, kun haluat ostaa, on aika rekisteröityä. Rekisteröitymiseen vaaditaan toimiva sähköpostiosoite rekisteröitymisvahvistusta ja muita palvelusta lähetettäviä viestejä varten. Kun haluat ostaa tuotteen, voit myös ottaa myyjään suoraan yhteyttä, mikäli hän on antanut tuotteen tiedoissa yhteystietonsa. Rekisteröityneet käyttäjät voivat kysyä tuotteesta myyjältä myös tuotetietojen lopussa olevalla "Esitä kysymys tuotteesta"-toiminnolla, jolloin kysymyksesi menee suoraan myyjälle. Taitomaa ei välitä sivuston yläpalkista löytyvän Palautelomakkeen kautta tulleita ostokyselyjä tai yksittäisiä tuotteita koskevia viestejä myyjille. Palautelomake on tarkoitettu palvelua koskevan palautteen ja kysymysten antoon ja lomakkeen kautta lähetettävät viestit tulevat Taitomaan/Retromaan ylläpitoon.

 

Kun klikkaat tuotteen ”Osta tuote” -ikonia, sitoudut ostamaan tuotteen ja maksamaan sen. Kun olet vahvistanut ostavasi tuotteen, myyjä saa viestin ostostasi sekä yhteystietosi ja ottaa sinuun yhteyttä maksu ym. tietoja varten.

Ohjeiden alkuun

 

 

UKK eli Usein kysytyt kysymykset

 

Rekisteröityminen, omat tiedot ja salasanat

 

Miksi tänne pitää rekisteröityä?

Rekisteröitymistietojen avulla ostajan ja myyjän tiedot voidaan kaupankäyntitilanteessa välittää toisilleen. Tarkoitus on varmistaa luotettava ja turvallinen kaupankäynti sekä ostajan että myyjän kannalta. Myydyn tuotteen tiedot säilyvät sivustolla. Tämän ansiosta ostaja ja myyjä voivat ongelmatilanteissa palata tuotekuvaukseen tarkistamaan, millä tiedoilla kohde on ostettu ja myyty. Rekisteröinnin yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen saatetaan lähettää vain palveluun liittyviä tiedotteita. Emme luovuta sähköpostiosoitettasi kolmansille osapuolille. Jos kuitenkin haluat ostaa tuotteen rekisteröitymättä, voit myös ottaa myyjään suoraan yhteyttä, mikäli hän on antanut tuotteen/kauppansa tiedoissa yhteystietonsa. Taitomaa ei välitä sivuston Palautelomakkeen kautta tulleita ostokyselyjä tai yksittäisiä tuotteita koskevia viestejä myyjille.


En saa vahvistusviestiä / rekisteröitymisen vahvistaminen ei onnistunut, mitä teen?

Ota yhteyttä s-postiin taitomaa(@)gmail.com.  Kerro viestissäsi oma nimesi ja sähköpostiosoite, jolla rekisteröidyit. Otan sinuun yhteyttä, jos tarvitsen lisätietoja ja kun ongelma on korjattu.

Gmail, outlook.com, luukku.com ja monet muut s-postipalvelut tulkitsevat Taitomaasta/Retromaasta tulevan rekisteröitymisen vahvistusviestin joskus roskapostiksi. Vahvistusviesti tulee osoitteesta no-reply@taitomaa.fi tai no-reply@retromaa.fi. Ellei vahvistusviestiä kuulu, kurkkaa roskapostikansioosi (siis ei roskakoriin vaan roskapostikansioon) tai hae sähköpostissasi hakutoiminnolla vahvistusviestin lähetysosoitetta.

 

Miten saan uuden salasanan? / Miksi uusi salasanani ei toimi?

Kirjautumissivulla on linkki Salasana unohtunut? Sen kautta voit tilata uuden salasanan, joka lähetetään sinulle sähköpostitse. Mikäli viestiä ei kuulu, muistathan katsoa myös roskapostikansion. Joskus uuden salasanan sisältävä viesti menee sinne. 

Mikäli edelleen on ongelmia, ota yhteyttä s-postiin taitomaa(@)gmail.com.  Kerro viestissäsi oma nimesi ja sähköpostiosoite, jolla olet rekisteröitynyt. Otan sinuun yhteyttä, jos tarvitsen lisätietoja ja kun ongelma on korjattu.

 

Mitä Facebook-rekisteröityminen tarkoittaa?

Facebook-rekisteröityminen onnistuu uusille käyttäjille, joilla ei ole vielä tiliä Taitomaassa. Voit rekisteröityä Taitomaan käyttäjäksi käyttäen Facebook-tunnuksiasi. Tällöin klikkaat sivun ylälaidassa olevaa f-connect –painiketta. Selaimesi tulee sallia Facebook-kirjautumisen evästeet, jotta tämä onnistuu.

Mikäli olet jo aiemmin luonut Taitomaahan tunnukset käyttäen samaa sähköpostiosoitetta, jota käytät facebook-kirjautumiseen, sinun pitäisi päästä f-connect -painikkeen kautta Taitomaahan. Mikäli et pääse, käytä tällöin Taitomaan omaa Kirjaudu sisään –sivua.

Jos taas Taitomaassa käyttämäsi sähköpostiosoite on eri, kuin Facebookissa käyttämäsi, klikkaamalla f-connect –linkkiä päädyt perustamaan uutta tiliä Taitomaahan.


Haluan muuttaa tilini tyyppiä Peruskäyttäjä / Pro-käyttäjä / Yritys, miten toimin?

Pystyt muuttamaan kaikkia käyttäjätilisi tietoja myöhemmin kun kirjaudut sisään ja valitset vasemmasta valikosta Oma sivu ja avautuvalta sivulta kohdan ”Muokkaa tietojasi”. Jos toimit yrittäjänä, noudatat samoja lakeja ja säädöksiä (muun muassa arvonlisäverovelvoitteita, etämyyntisääntöjä, kuluttajalainsäädäntöä) kuin muunkinlaisessa kaupanteossa. Yrityskäyttäjältä pyydetään myös yrityksen nimi käyttäjätietoihin.

 

Miksi minulle lähetetään lasku käyttäjämaksusta, kun olen lisännyt tuotteita myyntiin?

Taitomaan käyttäminen myyjänä on maksullista. Kun rekisteröidyt Taitomaahan, et saa tallennettua tietojasi, ennen kuin olet hyväksynyt kohdan ”Olen lukenut ohjeet ja mikäli toimin Taitomaassa MYYJÄNÄ, hyväksyn vuosikohtaisen käyttäjämaksun”. Lasku käyttäjämaksusta lähetetään uusille myyjille tavallisesti sen kuukauden lopussa, jolloin myyjä on ensimmäisen kerran lisännyt tuotteita myyntiin.

 

Kuinka kauan saan myydä tuotteita maksettuani käyttäjämaksun?

Käyttäjämaksu 9,90 € on maksu 12 kuukaudesta vuonna 2016. Tällä hetkellä (3/2016- 6/2016) Retromaan myyjiltä ei peritä käyttäjämaksua.  Jos olet ryhtynyt myyjäksi esim. maaliskuussa, saat seuraavan käyttäjämaksulaskun vuoden päästä maaliskuussa. Kesken vuotta myyjätoiminnan lopettaneille ei palauteta käyttäjämaksua.

 

Tuotetietojen tallentaminen


Miksi saan virheilmoituksen tuotteen tallennusvaiheessa?

Tuotetietojen tallentamisessa saattaa tulla tallennusvaiheessa virheilmoituksia esim. "Tuotteen URL:n muoto on virheellinen.” Jos saat virheilmoituksia, katso tarkkaan kohta, josta huomautetaan. Jos huomautus tulee, sitä koskevassa tietokentässä on vääränlaista tietoa tai vääriä merkkejä. Edellä mainittu virheilmoitus tulee siinä tapauksessa, jos yrität tallentaa kohtaan ”Tuotteen www-sivu” sähköpostiosoitetta. Kenttään voi tallentaa vain www-osoitteen. 

 

Miksi kuvani eivät lataudu tuotetietoihin?

Tuotetietoihin on laitettava vähintään yksi kuva. Voit lisätä tuotetietoihin maksimissaan 6 kuvaa, joiden koko YHTEENSÄ saa olla enintään noin 5 Mt. Eli voit esim. lisätä kaksi noin 2,5 Mt:n kuvaa tai 5 alle 1 Mt:n kuvaa. Kuvien on oltava JPG-, PNG- tai GIF-muodossa. Yksittäisen kuvan minimikoko on 350 x 350 pikseliä eli kuvapistettä. Jos kuva on pienempi, siitä tulee virheilmoitus ja kuva ei siirry tuotetietoihin. Jos kuvan korkeus on yli 2500 pikseliä/kuvapistettä, kuva kääntyy automaattisesti vaaka-asentoon.

 

Lisäsin tuotteen kauppaani, mutta se ei näy siellä. Miksi?

Tuotetietojen tallennusvaiheessa Tallenna-nappia on painettava kaksi kertaa seuraavasti: Kun teet tuotetietoja, painat Tallenna ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun olet lisännyt kuvat tuotetietoihisi. Kuvat latautuvat tuotetietoihisi ja näkyvät pikkukuvina tuotetiedoissa. Tämän jälkeen painat vielä uudelleen tallenna, jotta tuotetiedot siirtyvät kauppaasi näkyville. Kun tallennus on onnistunut, siirryt tuotetiedoista automaattisesti joko oman kauppasi sivulle tai tuotetietojen "julkiseen" näkymään. Mikäli viimeinen tallennus jää tekemättä, tuotetiedot eivät tallennu kauppaasi.

Ohjeiden alkuun

 

Vinkkejä ja ohjeita myyjinä toimiville

Oma kauppa

Kun ryhdyt myyjäksi Taitomaassa tai Retromaassa, voit kertoa kauppasi etusivulla itsestäsi, toiminimistäsi tai brändistäsi. Kaupan tietoja pääset päivittämään, kun valitset vas.valikosta Oma sivu ja klikkaat avautuvalta sivulta Oma kauppa ja sieltä edelleen Muokkaa kauppaa. Voit myös päivittää näitä tietoja myöhemmin. Ostajat arvostavat ystävällisyyttä, myyntihenkisyyttä, asiakaslähtöisyyttä ja joustavuutta. Jos tuotteillasi on jokin tarina, voit kertoa sen tässä. Esittelyn lisäksi voit tallentaa kauppasi etusivulle kaupankäynnin ehdot ja lisätä tyyliisi sopivan bannerikuvan, jonka suositeltu koko on 680pikseliä x 100pikseliä.

 

Tuotekuvat

Kun tuotteesi ovat valmiita myytäväksi, ota niistä 1–6 hyvää kuvaa. Kuvien on oltava vähintään 350x350 pikseliä/kuvapistettä.  Huom! Jos kuvan korkeus on yli 2500 pikseliä/kuvapistettä, kuva kääntyy automaattisesti vaaka-asentoon. Laitathan kuvat aina katsojaan nähden oikein päin! 

 Asetu ostajan asemaan kuvia ottaessasi ja mieti, kertovatko ne tuotteesta kaiken oleellisen. Jos kameran tuottama tai selaimesi näyttämä väri näyttää mielestäsi erilaiselta kuin tuote todellisuudessa, kerro tästä tuotteen kuvauksen yhteydessä.

Kun kuvaat, tee se mahdollisimman hyvässä valossa. Sillon värit ja yksityiskohdat toistuvat paremmin. Väreiltään tummat tuotteet kannattaa kuvata vaaleaa/valkoista taustaa vasten ja vaaleat tuotteet tummaa taustaa vasten. Älä kuvaa tuotettasi sellaista taustaa vasten, joka "kilpailee" huomiosta tuotteesi kanssa, esim. voimakas kuvio, paljon ylimääräisiä esineitä taustalla tms. 

 

Tuotteen lisääminen myyntiin

Laittaessasi tuotetta myytäväksi etene ohjeiden mukaan. Valitse tuotteelle sille mahdollisimman hyvin sopiva osasto. Anna tuotteelle sitä mahdollisimman tarkasti kuvaava otsikko ja kuvaa tuote sille varatussa tilassa niin perusteellisesti kuin mahdollista ja järkevää. Mahdollinen ostaja joutuu tekemään ostopäätöksen näkemättä tuotetta, joten hyvä tuotekuvaus on tarpeen. Kerro tarkasti esimerkiksi tuotteen mitat. Voit sisällyttää tuotekuvaukseesi myös linkin esimerkiksi oman yrityksesi sivuille.

Mieti tuotteelle realistinen hinta. Jotkut haluavat haluavat vain saada hieman harrastukseensa käyttämistään rahoista osan takaisin; toiset taas ovat ammattilaisia, jotka saavat elantonsa käsin tehdyistä tuotteista. Ilmoita myös toimituskulut niin tarkasti kuin pystyt. Mitä tarkemmat tiedot pystyt antamaan, sitä helpompaa asiakkaan on tehdä ostopäätös.

Voit halutessasi käyttää myytävänä olevan tai myydyn tuotteen sivua uuden tuotteen (vaikkapa muuten samanlaisen kuin jokin muu tuotteesi mutta eri värinen) myytäväksi laittamiseen. Voit myös täydentää tuotetietoja myöhemmin. Käyttäjiltä voi tulla tuotetta koskevia kysymyksiä, joiden vastaukset muidenkin olisi hyvä tietää. Tällaiset tuotetta kuvaavat seikat kannattaa lisätä myynti-ilmoitukseen.

 

Voit ottaa halutessasi tuotteen myynnistä ennen ilmoituksen voimassaolon päättymisaikaa deaktivoimalla sen. Halutessasi voit taas aktivoida tuotteen. Jos lähdet vaikkapa lomalle, ilmoita poissaolosta esittelytekstissäsi tai deaktivoi myytävänä olevat tuotteesi.

 

Ole myyjänä aktiivinen. Seuraa tuotteitasi ja omaa sivuasi. Päivitä tietojasi tarvittaessa ja vastaa tuotteisiin liittyviin kysymyksiin tai muihin yhteydenottoihin viipymättä. Kun tuote on myyty, voit ilmoittaa sen uudelleen myytäväksi käyttämällä entistä ilmoituspohjaa. Samoin olemassa olevaa ilmoitusta voi käyttää uuden ilmoituksen pohjana.

 

Uusimmat tuotteet näkyvät automaattisesti etusivun ”Uusimmat”-otsikon alla. Jos haluat päästä tälle listalle usein, ole aktiivinen tuotteiden listaamisessa. Taitomaa-tiimi valitsee etusivun kuvallisille nostopaikoille erilaisia tuotteita.

 

Vuoden 2015 alusta lähtien palvelu on myyjille maksullinen (9,90 euroa/vuosi).


Ohjeiden alkuun

 

Mitä saa myydä?

 

Taitomaa-sivusto on tarkoitettu käsin tehtyjen tuotteiden myymiseen ja ostamiseen. Lisäksi sivustolla voi myydä myös käsin tehtyjen tuotteiden valmistamisen tarvikkeita.

 

Käsin tehty tuote on ainutlaatuinen. Tuotteen valmistuksessa voidaan käyttää osia, jotka on tehty koneellisesti (kuten kankaita, lankoja, metalliosia, helmiä), mutta koska lopputuote tehdään käsin, kahta täysin samanlaista on mahdotonta tehdä, toisin kuin sarjavalmisteisia tuotteita.

 

Muistathan, ettei toisten valokuvia tai tuotekuvaustekstejä saa käyttää.

 

Sellaisia tuotteita, joiden myyminen on laissa kielletty, ei saa myydä Taitomaa-sivustolla. Elintarvikkeita – kuten hilloja tms. – myyvien on täytettävä Elintarvikelain säädökset. Myyjät vastaavat myös arvonlisävero- ja muiden velvoitteiden noudattamisesta.

 

Retromaassa saa myydä vähintään 20 vuotta vanhoja tuotteita.

Ohjeiden alkuun

 

Kun kaupat on tehty

 

Kun Taitomaa-sivuston kautta on myyty tuote, myyjä ja ostaja saavat sähköpostitse toistensa tiedot ja voivat sopia tuotteen maksamiseen ja toimittamiseen liittyvistä yksityskohdista, ellei niitä ole ilmoitettu jo tuotekuvauksen yhteydessä.

 

Kaupankäynti Taitomaa-sivuston kautta on ostajan ja myyjän välistä, eikä Taitomaa-palvelu ole kaupan osapuoli. Näin ollen se ei ole vastuussa myytävistä tuotteista tai niiden toimituksista.


Kuten kohdassa ”Kuka voi myydä ja ostaa” on todettu, kun etäkaupan myyjä on yritys, ostajalla on kuluttajansuojalain mukaan 14 päivän palautusoikeus. Myös yksityisten henkilöiden välisessä kaupassa tulee joskus eteen erimielisyyksiä, joihin myyjän ja ostajan on keskenään löydettävä molempia tyydyttävä ratkaisu. Toivottavasti ongelmia esiintyy harvoin – palautesivuilla tämänkaltaisia kysymyksiä varmasti tarvittaessa käsitellään.
Ohjeiden alkuun

 

Palaute

 

Sekä ostaja että myyjä voivat kaupan jälkeen antaa palautetta toisilleen. Palaute on tärkeää, sillä sen avulla käyttäjät voivat arvioida toistensa luotettavuutta, tuotteiden laatua, toimitusten sujuvuutta ja osapuolten yhteistyökykyä.

 

Tunnuksen sulkeminen

 

Voit sulkea itse Taitomaa-tunnuksesi sitä halutessasi. Myös ylläpito voi tehdä sen pyynnöstäsi. Palvelun väärinkäyttötapauksissa tai jos kaupan osapuoli selvästi lyö laimin velvollisuutensa, hänen tunnuksensa voidaan sulkea. Ilmoita tällaisesta tapauksesta osoitteeseen taitomaa@gmail.com

Käyttöehdot

 

Ilmoituksia katsottu tänään: 26